Steeds meer Nederlanders kopen een voertuig over de grens. Dit voornamelijk omwille van de grote prijsverschillen. In Duitsland bijvoorbeeld zijn met name de Duitse merken auto’s bijzonder veel goedkoper. Om die reden importeren reeds duizenden Nederlanders een auto uit Duitsland, en volgens de laatste cijfers gaat dit alleen maar toenemen. Ook importeren veel Nederlanders een auto uit Vlaanderen. Omdat hier tevens de prijzen aanzienlijk lager liggen, met name voor de Franse merken auto.
Enfin, je kunt denken maar hoe zit het dan met importkosten? Wel nu, de kosten liggen dermate lager in het buitenland dat het zelfs met die importkosten erbovenop en de BPM het alsnog vele malen goedkoper is, bron. In Duitsland is een ander voordeel dat de auto daar doorgaans luxer uitgevoerd is. Ze hebben daar zogenaamde jahreswagens, auto van de zaak, extra luxe Mercedes, Audi of BMW o.a. en die auto’s worden na korte tijd al van de hand gedaan en komen als tweedehands op de markt. Dat soort auto’s zijn nog bijna nieuw. Super luxe uitgevoerd dus niet verkrijgbaar op de Nederlandse markt en goedkoper dan de Nederlandse evenknie. Wanneer je op de hoogte bent van deze omstandigheden is er geen reden meer om in eigen land te kopen.
Maar wat is nu de reden voor deze verschillen? Heel simpel overheidsbeleid. De Duitse overheid stimuleert de auto industrie. De Nederlandse belemmert deze alleen maar. Dat is de primaire oorzaak van deze exodus.
Er komt natuurlijk wel wat kijken bij een import. Papierwerk, tijdelijk kenteken, het transport zelf. Dit kan men allemaal zelf doen, wat minder moeilijk is dan het lijkt. Maar indien men de tijd niet heeft kan men dit uitbesteden aan een professional. Het proces voor auto import uit Duitsland staat in nader detail beschreven hier. Met de open grenzen van de EU is auto import bepaald geen rocket science meer dus neem het heft in eigen handen en importeer je volgende auto.