Autoruit laten repareren na ruitschade

Hoe zuinig je ook op je auto bent; een auto is een gebruiksvoorwerp. En dat betekent dat er altijd risico is op schade. Wangschade aan de autoband omdat je een stoeprand over het hoofd zag, een kras over de velg, lakschade of zelfs blikschade wanneer je een paaltje mist tijdens het nemen van een bocht. Het is vervelend, maar ruitschade is vaak nóg veel vervelender. Zeker wanneer het gaat om de voorruit, want dan kun je direct het handboek van de RDW erbij pakken om te kijken of de autoruit nog wel aan de huidige regelgeving voldoet. Wanneer kies je voor de autoruit repareren en wanneer is autoruit reparatie niet meer mogelijk?

De basics: gelaagd versus gehard autoglas

Voordat we kijken naar de vraag of repareren nog mogelijk is, moeten we even stilstaan bij de soorten ruitschade. De voorruit bestaat uit twee lagen glas met een laagje PVB-folie ertussen. Dit zorgt ervoor dat ruitschade in de meeste gevallen beperkt blijft en de autoruit repareren vaak een mogelijkheid is. Een ster of scheur zit namelijk in één van de lagen en is de volgende dag niet direct een enorm probleem.

Bij gehard glas is de situatie anders. De zijruiten bestaan uit veiligheidsglas en vallen direct in duizenden delen uiteen bij ruitschade. Vandaar dat een slimme inbreker altijd de zijruit kiest en niet probeert door de voorruit heen te komen. Gehard glas intikken is namelijk veel makkelijker dan toegang verkrijgen door een gelaagde voorruit.

Ik heb ruitschade; kan de autoruit gerepareerd worden?

Kleinere ruitschade kan gemakkelijk gerepareerd worden. Lucht en vocht worden verwijderd en de ruitreparateur brengt hars onder hoge druk in de ster, waarna deze uitgehard wordt. Alleen is het de vraag of dit ook daadwerkelijk nodig is, want lang niet alle ruitschade is afkeur en daarmee is de autoruit repareren niet altijd nodig volgens de RDW-richtlijnen.

In andere gevallen is het een ander verhaal. Bijvoorbeeld wanneer de ruitschade al wat ouder is en de voorruit voorzien is van coating. Is het aluminium poeder al gaan oxideren, dan is het repareren van de autoruit niet meer mogelijk. Er zit dan al een waas in de voorruit en dat betekent dat deze vervangen moet worden wanneer de waas in het zichtveld van de bestuurder zit.

De kosten van de autoruit repareren en vervangen

Wanneer er gekozen is voor een uitgebreide verzekering met dekking voor ruitschade, dan is de autoruit repareren in de meeste gevallen gratis. Het vervangen van de voorruit overigens ook, omdat de glasspecialist het eigen risico vaak voor eigen rekening neemt en de verzekeraar de rest betaalt.

Praktisch, maar niet wanneer je rondrijdt met een standaard WA-verzekering. Biedt de autoverzekering geen dekking voor ruitreparatie of -vervanging, dan komen de kosten volledig voor jouw rekening. Op dat moment is het verstandig om goed na te gaan of reparatie wel echt nodig is. Moet de ruit vervangen worden omdat de schade niet te repareren is en in het zichtveld van de bestuurder zit? Kies in dat geval altijd voor after market autoruiten. Hiermee bespaar je flink, terwijl de kwaliteit van de autoruiten identiek is. Zelfs mét montage vallen deze autoruiten goedkoper uit dan de autoruiten bij de merkdealer zonder montage!